Witold Moszyński - Human Capital Manager, Buisness Consultant, Career Manager, Negotiator

czwartek, 3 czerwca 2010

Ciekawe cytaty ~ Stawianie celów ~ Antoine de Saint-Exupery

"Jeżeli chcesz zbudować statek
nie zwołuj ludzi, aby zbierali drewno,
nie przydzielaj im zadań i pracy,
ale raczej naucz ich tęsknić za bezkresem oceanu."

(Antoine de Saint-Exupery)

Czym jest przywództwo? - Emmanuel Gobillot, „The Connected Leader”

Czym jest przywództwo?:

I.   Najważniejszą rolą lidera jest dostarczanie energii zespołowi.

II.  Aby dostarczać energii, trzeba zdobyć zaufanie zespołu.
III. Aby je zdobyć, trzeba je wpierw okazać.



Ciekawy cytaty ~ Jak motywować ludzi do pracy?

1) "Jeżeli chcesz, aby ludzie wykonali dla Ciebie dobrą pracę, daj im dobrą pracę do wykonania." (Frederick Herzberg)

2) "Przestań ludzi demotywować." (Alfie Kohn)

3) "Zarządzaj pracownikami tak, jakby to byli ochotnicy!" (
Peter Drucker)


czwartek, 27 maja 2010

"Bo planować to trzeba umić" ;-)


Kolejny ciekawy webcast PROFES za nami. Tym razem oczywiście temat też był bardzo aktualny, zwłaszcza w kontekście trwającego w PARP naboru wniosków o dofinansowanie projektów szkoleniowych - planowanie projektów EFS.


Ach, żeby ta świadomość potrzeby profesjonalnego planowania była nieco bardziej powszechna, to polskie zespoły projektowe miałyby nieporównywalnie lepsze efekty...

Damals in Deutschland, haben wir mit meiner Projektgruppe schon ganz gut geplannt ;-)

Co usprawnia wzajemną współpracę?

Gdy trzy-ma-my stan-dard w pra-cy i stan-dard us-ta-leń,
Wszyst-kim łat-wiej się pra-cuje i jest mniej za-ża-leń! J

niedziela, 23 maja 2010

Ciekawe cytaty ~ Zaufanie w pracy

Hans Ramo: "Zaufanie w pracy jest czymś kruchym i zmiennym w czasie; wymaga komunikacji, która opiera się na wykorzystaniu odpowiednich momentów do tego, by zachować się sprawiedliwie."

środa, 19 maja 2010

Kto siedzi we wnioskach o dofinansowanie z EFS ten wie...

... że zakrętów podczas ich pisania jest wiele. Dziś natknąłem się na 2 z nich:

pierwszy zakręt
 dotyczył tego, czy w definicji "pracownika" stosowanej przez PARP mieszczą się osoby fizyczne nie prowadzące działalności gosp. zatrudnione na umowach zlecenia? 

Obiegowa opinia mówi: tak, wliczamy do tej grupy zleceniobiorców, ale jeżeli literalnie potraktować poszczególne wytyczne, sięgając do przepisów, na które się one powołują, to już mogą pojawić się nie tylko wątpliwości, a wręcz przekonanie, że do puli pracowników nie powinny być wliczane osoby posiadające zawartą z danym pracodawcą wyłącznie umowę zlecenia, lecz tylko te, które posiadając taką umowę pozostają z daną firmą równolegle w stosunku pracy.


drugi zakręt dotyczył tego jak wyliczyć wskaźnik RJR (rocznych jednostek roboczych), który to ma decydujący wpływ na zakwalifikowanie przedsiębiorstwa do MŚP lub dużych przedsiębiorstw, a to natomiast na poziom możliwego dofinansowania, w sytuacji gdy firma nie tylko zatrudnia pracowników w różnych wymiarach etatów, ale rekrutację realizuje w kolejnych miesiącach roku, co wpływa na pojawianie się ułamkowych części jednostek RJR.


Komunikacja wewnętrzna to jedno z największych wyzwań każdej firmy

Wbrew pozorom o sukcesach firm nie decyduje przede wszystkim to, jak ich piony sprzedaży radzą sobie z akwizycją, pozyskiwaniem nowych klientów, czy też z realizacją cross,- i up-sellingu. To są już prawie końcowe etapy w procesie budowania efektywności i rentowności przedsiębiorstwa. Wiele znanych mi firm "jedzie na hamulcu ręcznym mimo, że ich auta mają teoretycznie znakomite osiągi w wielu parametrach", gdyż komunikację wewnętrzną realizują w sposób intuicyjny, a nie zaplanowany. Zaplanowany nie oznacza propagandowy, lecz taki, aby właściwe informacje docierały do właściwych osób we właściwym miejscu i czasie. 
Czy ktokolwiek, kto miał do czynienia z zarządzaniem choćby w skali mikro, odważyłby się powiedzieć, że tyle ww. warunków efektywnej komunikacji wewnętrznej (a to jeszcze nie wszystkie) może, w sposób powtarzalny, zachodzić w drodze przypadku? - A mimo, iż wydawać by się mogło, że jest to oczywiste nie tylko dla doświadczonego managera, to konsultanci firm doradczych mają pełne ręce roboty przy usprawnianiu komunikacji wewnętrznej w firmach swoich Klientów.
Co stoi zatem na przeszkodzie, aby komunikacja wewnętrzna zamiast niejednokrotnie hamować realizację projektów, stanowiła dla nich naoliwiony mechanizm usprawniający działanie zespołów projektowych? Moje obserwacje budzą moją trwogę, bowiem prostota odpowiedzi zdaje się być zbyt banalna. W mojej skromnej ocenie dysfunkcje w komunikacji pojawiają się na ogół stąd, że nie rozmawiamy ze sobą, o tym jak będziemy przekazywać sobie poszczególne informacje i jakie oczekiwania każda ze stron przekazu ma względem siebie, bowiem od razu przystępujemy do realizacji zadań/projektów, bo "nie ma co tracić czasu". No właśnie - i właśnie dlatego, tyle godzin co dzień tracimy.