Witold Moszyński - Human Capital Manager, Buisness Consultant, Career Manager, Negotiator

środa, 19 maja 2010

Komunikacja wewnętrzna to jedno z największych wyzwań każdej firmy

Wbrew pozorom o sukcesach firm nie decyduje przede wszystkim to, jak ich piony sprzedaży radzą sobie z akwizycją, pozyskiwaniem nowych klientów, czy też z realizacją cross,- i up-sellingu. To są już prawie końcowe etapy w procesie budowania efektywności i rentowności przedsiębiorstwa. Wiele znanych mi firm "jedzie na hamulcu ręcznym mimo, że ich auta mają teoretycznie znakomite osiągi w wielu parametrach", gdyż komunikację wewnętrzną realizują w sposób intuicyjny, a nie zaplanowany. Zaplanowany nie oznacza propagandowy, lecz taki, aby właściwe informacje docierały do właściwych osób we właściwym miejscu i czasie. 
Czy ktokolwiek, kto miał do czynienia z zarządzaniem choćby w skali mikro, odważyłby się powiedzieć, że tyle ww. warunków efektywnej komunikacji wewnętrznej (a to jeszcze nie wszystkie) może, w sposób powtarzalny, zachodzić w drodze przypadku? - A mimo, iż wydawać by się mogło, że jest to oczywiste nie tylko dla doświadczonego managera, to konsultanci firm doradczych mają pełne ręce roboty przy usprawnianiu komunikacji wewnętrznej w firmach swoich Klientów.
Co stoi zatem na przeszkodzie, aby komunikacja wewnętrzna zamiast niejednokrotnie hamować realizację projektów, stanowiła dla nich naoliwiony mechanizm usprawniający działanie zespołów projektowych? Moje obserwacje budzą moją trwogę, bowiem prostota odpowiedzi zdaje się być zbyt banalna. W mojej skromnej ocenie dysfunkcje w komunikacji pojawiają się na ogół stąd, że nie rozmawiamy ze sobą, o tym jak będziemy przekazywać sobie poszczególne informacje i jakie oczekiwania każda ze stron przekazu ma względem siebie, bowiem od razu przystępujemy do realizacji zadań/projektów, bo "nie ma co tracić czasu". No właśnie - i właśnie dlatego, tyle godzin co dzień tracimy.

2 komentarze:

  1. Zapewnienie efektywnej komunikacji wewnętrznej w organizacji to niezwykle ważna sprawa. Wypływa ona niewątpliwie na jakoś realizowanych projektów. Warto postawić na rozwiązania, które usprawnią komunikację i ułatwią przydzielanie zadań.

    OdpowiedzUsuń
  2. Komunikacja wewnątrz firmowa jest kluczowa, ale to co też wpływa na usprawnienie działania firmy to właściwy system wsparcia. Niedawno natrafiłem na https://www.teta-air.pl/, gdzie poczytałem o systemie wsparcia dla HR. Pozwala on oszczędzić wiele czasu działu HR, dzięki czemu dział HR może zając się ważniejszymi sprawami

    OdpowiedzUsuń